POZAJMLJENI TEKST ...
KO JE IZDAO NAREĐENJE
DA SE PUCA U ZORANA ?
Kad
ako ne sad, na današnji dan, da se podsetimo zašto smo stali i kome je Zoran Đinđić
toliko smetao da je morao biti ubijen. Evo kako iz široke perspektive to vidi
gospodin Vladimir Gligorov, tekst objavljen u NIN – u 30.09.2010. godine.
Najpre
valja zapaziti da demokratizacija socijalističkog sveta nije obeležena velikim
brojem političkih ubistva – posebno ne predsednika vlada. Srbija se tu izdvaja.
Takođe, obično leš, kako se to kaže, raste: kako vreme prolazi, raste interes
da se osvetli zločin, da se objasni kako je do njega došlo i da se saznaju
politički motivi, razlozi zbog kojih je ono izvršeno. I konačno, da se zna ko
je sve i na koji način u tome učestvovao. Možda nije prošlo dovoljno vremena,
ali u ovom času se ne oseća narastajuća potreba u javnosti da se sazna ko je i
na koji način izdao naredbu da se na Zorana Đinđića puca. Ponekad se ljudi boje
jer misle da znaju istinu i ne žele da se suoče sa potvrdom da su u pravu. Ovo
pogotovo ako bi se time pokrenula lavina suočavanja sa svim onim istinama koje
se znaju, ali se čini da je bolje da se ne zna da se znaju. U svakom slučaju, u
ovom času, deset godina posle promene režima, ovo ubistvo ostaje nerazjašnjeno.
Zašto je to važno? Zato što se jasnije
vidi karakter prethodnog režima i veličina političkog zadatka sa kojim se
zemlja suočila. Danas kada ponovo mogu da se pročitaju napisi kako je
Miloševićev režim imao i dobrih strana, naročito u poređenju sa ovim koji je nastajao
u poslednjih deset godina, važno je ipak zapaziti da danas bar vlast i njihove
službe ne veličaju nasilje i zločin. Ali do toga nije došlo neposredno posle
prevrata, već tek posle deset godina. Zapravo, odluka da se sa predstavnicima
Kosova razgovara i sporazumeva predstavlja pokušaj konačnog raskida sa
zločinačkim režimom koji je uspostavljen krajem osamdesetih i početkom
devedesetih godina prošloga veka. Da je to toliko dugo trajalo zaslužni su još
uvek nepoznati politički organizatori ubistva Đinđića.
Činjenica da je trebalo deset godina da
se prihvati demokratsko sredstvo rešavanja i najtežih problema čini čitav taj
politički poduhvat još uvek neizvesnim. U vreme prevrata pre deset godina,
ciljevi su možda bili jasni, bar manjini, ali su sredstva bila nedostupna.
Država je bila sagrađena za druge ciljeve i bila je u posedu drugih ljudi.
Usled toga su napravljene mnoge strateške greške u svim oblastima. Prva je bila
što se razvila konkurencija za naklonost onih koji su držali monopol sile u svojim
rukama, a i onih koji su kontrolisali privredne resurse i novac. Iz toga je
proistekla strategija reforme koja bi se mogla okarakterisati na sledeći način.
Najpre je potrebno obezbediti društvenu
podršku brzim i značajnim povećanjem potrošnje, pa i selektivnim kupovanjem
pojedinih grupa i slojeva. Usled toga je uloženo dosta truda da se na državu
prebace značajne obaveze, te je javna potrošnja značajno povećana i njen
obuhvat je značajno proširen. To je obavezalo javne vlasti da stalno obećavaju
„bolji život“, pod čime se uglavnom misli na povećanje potrošnje, a ne na
zapošljavanje, sticanje znanja i sposobnosti i na povećanje ulaganja. Ideja je
bila da javnost oseti olakašnje prvih par godina, a da se posle toga krene sa
ozbiljnijim reformama, možda uz oslanjanje na proces integracije u Evropsku
uniju. Posle ubistva Đinđića, očuvanje političke stabilnosti je zahtevalo
nastavak politike kupovanja društvenog mira, te je došlo do značajnog povećanja
zaduženosti prema inostranstvu. U periodu od 2004. do 2008, strani dug, koji je
bio značajno smanjen veoma visokim otpisima, povećan je do nivoa od preko 70
odsto bruto domaćeg proizvoda. Sav taj novac nije otišao ni na izgradnju
infrastrukture niti na ulaganja u industriju, već gotovo isključivo u potrošnju.
Ovde se ne uzimaju u obzir prihodi od privatizacije i stranih ulaganja, koji su
bili veoma značajni. I zaista, ako se razmotri ponašanje vlasti u tom periodu,
može se zaključiti da je preovladalo shvatanje da je tranzicija zapravo
završena i da nikakve ozbiljnije reforme nisu više ni potrebne.
Druga je greška bila da se krenulo u
privatizaciju sa idejom da bi nasleđene privredne moćnike trebalo zameniti
preduzetnicima koji su bliski novoj vlasti. Danas se u javnosti kritikuju
prodaje strancima, ali je daleko najveći udeo u preuzimanju privrednih resursa
pripao domaćim preduzetnicima. U ono vreme je bila popularna tvrdnja da nije
važno po kojoj se ceni nešto prodaje, važno je da se vlasništvo prenosi u
privatne ruke, a to će samo po sebi da obezbedi efikasnost upotrebe
privatizovanih privrednih resursa. Ovo je i tada, a i kasnije, identifikovano
sa liberalnim ili neoliberalnim shvatanjem privrednih reformi, što valjda
objašnjava generalno negativnu konotaciju koja im se danas pripisuje. Naravno, privatno
vlasništvo je efikasnije od državnog ukoliko se cene, u ovom slučaju kapitala,
određuju na tržištu, a ne ako se kapitalna dobra rasprodaju budzašto. Jer će
doći u ruke preduzetnika koji će znati sa njima da upravljaju samo ukoliko
imaju pristup jednoj ili drugoj vrsti državne pomoći i podrške. Tako da su
odgovornost za privredu preuzeli ljudi koji su možda znali da trguju i da
komuniciraju sa političarima, ali ne i da ulažu u proizvodnju dobara sa kojima
bi mogli da konkurišu na stranom tržištu. Kao posledica toga, industrijska je
proizvodnja praktično stagnirala čak i u vreme kada je bruto domaći proizvod
rastao veoma brzo. Uz to, naravno, ide i visok spoljnotrgovinski deficit i
zavisnost od stranih kreditora, što je posebno karakteristično za period posle
ubistva Đinđića, a pre izbijanja finansijske krize.
Treća je greška što nisu promenjeni
osnovni politički ciljevi – ono što se rutinski naziva državnim i nacionalnim
interesima. Odmah posle prevrata, ciljevi su, kao što sam rekao, izgledali jasni,
ali sredstva nisu bila dostupna. Na unutrašnjem planu zato što je država bila u
rukama ljudi koji su stekli moć i silu u vreme Miloševića, a na spoljašnjem
zato što je Evropska unija preuzela obavezu da integriše ceo Balkan tek
sredinom 2003. godine na sastanku na vrhu u Solunu.
Posle 2003, političke partije i njihove
vlade su ciljeve i sredstva uskladili tako što su obnovili Miloševićevo
shvatanje državnih i nacionalnih interesa. U njegovo vreme, srpski su interesi
bili određeni na isti način na koji ih sada vide oni koji se rukovode parolom
da „Evropa ima alternativu“ ili da „samo Srbija nema alternativu“. Milošević je
takođe hteo da se osloni na Rusiju, ali Rusija nije htela da se angažuje na
njegovoj stvari. U vreme posle ubistva Đinđića, a posebno u vreme pregovora o
Kosovu, preovladalo je uverenje da Evropa zaista ima alternativu. Bilo je
potrebno da ta politika doživi poraz najpre time što je Kosovo proglasilo
nezavisnost, a potom i na izborima 2008. pa da se, uz pomoć mišljenja
Međunarodnog suda, ipak uoči da se ne raspolaže sredstvima da bi se ostvarili
Miloševićevi državni i nacionalni ciljevi. U međuvremenu je došlo do
osamostaljenja Crne Gore i do zaostajanja u odnosu na većinu balkanskih
zemalja, bar kada je reč o rešavanju osnovnih, konstitucionalnih problema, a i
kada je reč o procesu evropskih integracija.
Možda
ima smisla objasniti zašto javnost i glasači izražavaju uverenje da je
integracija u Evropsku uniju ipak najbolja politička i privredna alternativa.
Politički je razlog jasan – time se obezbeđuje stabilnost. Neke zapadne zemlje
su pristupile Evropskoj uniji pre svega da bi obezbedile poželjan privredni
razvoj. Većina zemalja koje su napuštale socijalizam ili neku drugu vrstu
diktature, pak, gledale su u Evropskoj uniji politički kontekst koji učvršćuje
njihovu stabilnost. Tu, naravno, značajnu ulogu ima i bezbednost, usled čega je
postojala i podrška učlanjenju u NATO. Bez sumnje, moguće je zamisliti i druge
načine obezbeđivanja političke stabilnosti, ali su oni manje izvodljivi i manje
efikasni.
Privredno posmatrano, nije lako videti
kako bi se privredni tokovi mogli preorijentisati na druga, a ne na tržišta
Evropske unije. Zemlje koje se najčešće pominju ili imaju prilično zatvorene
privrede (Indija i Brazil),
dakle uvoze malo, ili imaju suficite u razmeni sa svetom (Rusija i Kina), pa je
potrebno konkurisati sa drugim zemljama izvoznicama da bi se uspelo na tim
tržištima. Kada je, opet, reč o zemljama u razvoju, problem izvoza na ta
područja se može videti ako se, recimo, postavi pitanje zašto je izvoz Srbije u
Grčku toliko mali?
Razlog je u tome što Grčka izvozi usluge i nešto poljoprivrednih proizvoda, a
uvozi industrijsku robu. Srbija, pak, nema značajnu industrijsku proizvodnju. I
tu uslova za značajnu razmenu nema. Slično je sa mnogim zemljama u razvoju.
Ukoliko se želi prodor na ta tržišta potrebno je ulagati u industrijsku
proizvodnju. A ukoliko se želi prodor na tržišta Kine, Indije i Brazila,
potrebno je konkurisati multinacionalnim kompanijama, a to bi bilo moguće tako
što bi se one odlučile da deo svoje proizvodnje presele u Srbiju. To praktično
znači povezivanje sa evropskim kompanijama. Zbog toga je teško nači bolju
privrednu alternativu od integracije u Evropsku uniju. Na svu sreću, za razliku
od političkih partija, građani i glasači čini se da sve realističnije cene
političke i privredne alternative.
Kada se cene strateške greške iz protekle
decenije, jasno je da su one proistekle iz sukoba unutar političkih partija i
vlasti, a mnogo manje su bile odgovor na potrebe građana i posledica
demokratskih izbora. Nije izvesno da su ta politička razračunavanja završena.
Posebno zato što su izgubljene godine kada je politička i privredna klima bila
povoljna. U periodu posle 2003, proces evropskih integracija je bio ubrzan, jer
je vladao optimizam u najvećim zemljama Evropske unije u pogledu uspeha te
strategije. Ne samo da su Baltičke i zemlje srednje Evrope postale članice, već
je pristupanjem Bugarske i Rumunije počelo širenje Evropske unije na ceo
Balkan. Uz to, privredne su okolnosti bile daleko povoljnije, što su takođe
iskoristile zemlje srednje Evrope da značajno povećaju svoje industrijske i
ljudske kapacitete. Srbija se borila sama sa sobom, i dalje idući iz poraza u
poraz. To jeste dalo vremena nekima od onih koji su bili odgovorni za
katastrofalnu i duboko nemoralnu politiku iz vremena Miloševićeve vladavine da
se postepeno prilagode novom stanju stvari, a da ne izgube suviše ni moći niti
drugih sredstava. Štaviše, kako stoje stvari, njihov udeo u vlasti nije ni mali,
a nije sigurno ni da će se smanjivati u budućnosti.
Kada
se traže razlozi za politička ubistva ili za tvrdoglavo zalaganje za besciljnu
politiku, reč je gotovo uvek o otporu da se ne izgube neke stečene prednosti,
bilo da je reč o političkoj moći ili o materijalnim dobrima. To važi i za
politiku traženja nerealnih alternativa i za besciljnost politike odbrane
suvereniteta nad Kosovom. Kako je uopšte bilo moguće posle 2000. mobilisati
podršku politici očuvanja suvereniteta nad kosovskom teritorijom nezavisno od
volje ogromne većine ljudi koji na njoj žive? To se može razumeti samo kao
način da se kaže da oni koji su na toj politici, i uopšte na Miloševićevoj
politici, stekli određene prednosti nisu spremni da ih se odreknu. Isto važi i
za insistiranje na politici da „Evropa ima alternativu“, jer će se time obezbediti
očuvanje državnih i nacionalnih interesa, što će reći i suverenitet nad
Kosovom. I time se samo kaže da postoje ljudi koji osećaju da će promenom
političkih ciljeva izgubiti ono što su stekli.
Isti je smisao imalo i ubistvo Zorana
Đinđića. Poruka je bila da se ne želi promena ciljeva, jer bi to značilo i da
se menja kontrola nad sredstvima – moći, vlasti, novca i ugleda. Da bi se ta
promena izvršila, najpre je izabrana pogrešna strategija tranzicije, a potom su
ciljevi usklađeni sa odnosom snaga, na koju je samo ubistvo ukazalo. Sada se
otpor gubitku stečenih pozicija kristališe oko parola da „Evropa ima
alternativu“ i da „samo Srbija nema alternativu“. Pitanje je samo raspolažu li
zagovornici tih politika sredstvima da obezbede ponovnu promenu političkih
ciljeva? Odgovor je najverovatnije negativan, ali on neće doći sam od sebe.
Potrebno je ne samo mobilisati glasove, već i sprovesti reforme kako bi se
korigovale greške iz protekle decenije. To je potrebno učiniti u otežanim
okolnostima, jer je privreda u teškoj krizi, a politička podrška se tanji jer
su rezultati, blago rečeno, mršavi.
No, najveća opasnost po političku
stabilnost i napredak predstavlja činjenica da za proteklih deset godina
nijedan suštinski problem nije rešen, bar ne definitivno. Uspostavljen je
provizorij – teritorijalni, ustavni, pravni, politički i privredni. U tom
smislu, duga ruka Miloševićevog režima, duga ruka zla, bolje rečeno, još uvek
je prisutna u srpskoj politici, kako u osporavanju ciljeva, tako i u odbrani stečenih
sredstava. Čak i ako se započinjanjem ozbiljnih pregovora sa Kosovom krene
novim putem, biće potrebna decenija istrajnosti i upornosti i odlučnih promena
da bi se ostvarili ciljevi prevrata iz 2000. godine. I to u uslovima goreg
života i političkog skepticizma.
Autor
bloga: Mirko S. Vraneš
Нема коментара:
Постави коментар